PROJEKTI, NOVOSTI

Kako je izgledala treća godina programa “Novi smjer”?
U još jednoj, ujedno i posljednjoj, godini provedbe našeg programa “Novi smjer”, kroz mnogo susreta i razgovora, radionice za učenike te predavanja za roditelje i učitelje, otvorili smo prostor za dijeljenje iskustava, razumijevanje i jačanje povjerenja između djece i odraslih.
Tijekom provedbe treće godine programa „Novi smjer“ (studeni 2024 – studeni 2025.) provedeni su ciklusi radionica za učenike viših razreda osnovne škole, u tri partnerske škole na području Grada Zagreba – OŠ Vjenceslava Novaka, OŠ Marije Jurić Zagorke i OŠ Vugrovec – Kašina. Teme održanih radionica za učenike bile su: „Ovisnost – uvodna radionica“, „Moje osobine, moje emocije“, „Kako bolje komunicirati“ te „Grupa i vršnjački pritisak“. Sveukupno su organizirane i provedene 24 radionice u kojima je sudjelovalo 133 učenika i učenica.
Interaktivne radionice za učenike usmjerene razvoju osobnih i socijalnih vještina, koncipirane su na način da se učenici, kroz osobno iskustvo, interaktivne metode i aktivno sudjelovanje, informiraju o uzrocima i posljedicama ovisnosti te zaštitnim faktorima u prevenciji ovisnosti. Radionice su obuhvatile sljedeće sadržaje:
- prepoznavanje i osvještavanje jakih strana sudionika, osvještavanje važnosti pozitivne slike o sebi, samopoštovanja i samopouzdanja kao zaštitnog faktora u prevenciji ovisnosti;
- prepoznavanje i imenovanje osnovnih emocija, osvještavanje postojećih i učenje adekvatnih načina reguliranja emocija, osvještavanje važnosti prepoznavanja, imenovanja i reguliranja emocija kao zaštitnog faktora u prevenciji ovisnosti;
- upoznavanje s verbalnom, neverbalnom komunikacijom i komunikacijskim stilovima, osvještavanje vlastitih uobičajenih obrazaca komunikacije, uvježbavanje vještina aktivnog slušanja i asertivne komunikacije, osvještavanje važnosti adekvatne komunikacije kao zaštitnog faktora u prevenciji ovisnosti;
- upoznavanje s psihološkom potrebom za pripadanjem i povezanošću, osvještavanje utjecaja grupe i vršnjačkog pritiska na vlastito ponašanje i donošenje odluka, osvještavanje važnosti odupiranja vršnjačkom pritisku kao zaštitnom faktoru u prevenciji ovisnosti.
U trećoj godini provedbe održano je pet predavanja za roditelje učenika i dva predavanja za učitelje i nastavnike partnerskih škola, pod nazivom „Kada odrasli prepoznaju smjer – djeca lakše biraju put“. Na predavanjima je sveukupno sudjelovalo 72 roditelja i 80 učitelja i nastavnika.
Sudjelovanjem na predavanjima za roditelje „Kada odrasli prepoznaju smjer – djeca lakše biraju put“ roditelji učenika su informirani o vrstama ovisnosti, s posebnim naglaskom na ponašajne ovisnosti (ovisnost o internetu, videoigrama, društvenim mrežama…) te o tome kako prepoznati rizična ponašanja i pravovremeno reagirati. Kroz primjere i razgovor, osvijestili su važnost vlastitog utjecaja i uloge u djetetovom razvoju te naučili kako kroz otvorenu komunikaciju, postavljanje granica, i osobni primjer mogu jačati otpornost djece na pritiske okoline. Roditeljima su pružene informacije o tome kako graditi odnos temeljen na povjerenju, razumijevanju i emocionalnoj dostupnosti, kako biti emocionalna podrška svome djetetu, kako postaviti jasne granice ponašanju, no uvažavajući integritet djeteta. Naglasak je bio na važnosti osobnog primjera – jer djeca najviše uče iz onoga što roditelji „žive“, a ne samo iz onoga što govore. Potaknuti su potražiti pomoć ili stručnu pomoć u situacijama kada osjećaju da nemaju dovoljno kapaciteta sami se nositi s nekom izazovnom situacijom u životu/roditeljstvu. Osim sadržaja navedene teme, roditeljima su prezentirani i sadržaji radionica za djecu.
Sudjelovanjem na predavanjima/radionicama za učitelje „Kada odrasli prepoznaju smjer – djeca lakše biraju put“ učitelji i nastavnici škola upoznati su s rizičnim i zaštitnim čimbenicima kod djece/mladih povezanih s nastankom ovisnosti te svojom ulogom kao jednog od zaštitnih čimbenika. Predavanje za učitelje bilo je usmjereno na osnaživanje njihovih kompetencija u prepoznavanju i prevenciji rizičnih ponašanja djece te na važnost njihove dobrobiti u tom procesu. Učitelji su svakodnevno u kontaktu s djecom, pa su često prvi koji mogu uočiti promjene u ponašanju i pružiti podršku. Naglasak je bio na važnosti stvaranja sigurnog, poticajnog školskog okruženja te razvijanju odnosa povjerenja s učenicima i roditeljima. Učitelji i stručni suradnici su kroz predavanje unaprijedili svoje razumijevanje o prevenciji ovisnosti i uvježbavali prepoznavati rane znakove promjena u ponašanju učenika. Istodobno, predavanje je potaknulo učitelje da se pobrinu za vlastito mentalno zdravlje, odnosno jačanje profesionalne i osobne otpornosti.
Nakon provedene vanjske evaluacije programa, bit će tiskana i brošura s rezultatima i nalazima vanjske evaluacije. Veseli nas otkriti kako je „Novi smjer“ utjecao na one zbog kojih je i nastao – učenike, roditelje i učitelje – te koje je male, ali važne promjene potaknuo u njihovim životima.
Program je proveden uz financijsku podršku Ministarstva zdravstva.









