Prvi set aktivnosti za djecu od 4 do 6 godina

Naš zoološki vrt

Tijekom ovog razvojnog razdoblja dijete razvija osjećaj odgovornosti za svoje ponašanje, uči poštivati društvena pravila i prava drugih osoba s kojima je u odnosu. Savladavanje ovih razvojnih izazova može biti izvor stresa za dijete, ali i za roditelja. Neki od znakova da dijete osjeća stres mogu uključivati žaljenje na bolove u trbuhu ili glavi, učestalo plakanje, burne emocionalne reakcije, promjene u dosadašnjim obrascima hranjenja i spavanja, noćne more, regresija odnosno pojava ponašanja karakterističnih za raniju razvojnu dob koju je dijete već savladalo (npr. mokrenje u krevet, sisanje palca, dijete se prije samostalno oblačilo, a sada to odbija i sl.). Stres sa sobom donosi brojne negativne posljedice stoga je bitno odvojiti vrijeme za odmor i opuštanje. „Naš zoološki vrt“ je upravo takva aktivnost koja djetetu i Vama pruža priliku za kreativnost, istraživanje, zajedničko druženje i zabavu. Izrada zoološkog vrta može postati pravi mali projekt kojem se zajedno uvijek možete vraćati.

Pribor: plastelin, karton, kutije, vodene boje, tempere

Započnite s razgovorom o zoološkom vrtu i različitim životinjama koje se tamo nalaze. Predložite djetetu da zajedno izgradite svoj zoološki vrt i razgovarajte o tome koje će sve životinje živjeti tamo. Možete se dogovoriti tko će koju životinju izraditi pomoću plastelina ili si jedno drugome zadati koju životinju treba izraditi. Vaš zoološki vrt može biti dom i životinjama iz mašte koje ste dijete i Vi zajedno izmislili i dali im ime. U gradnji zoološkog vrta koristite karton, kutije ili neki druge materijale koji vam mogu pomoći u izgradnji ograda i kučica u kojima će se nalaziti vaše životinje, a uz malo vodenih boja ili tempera, vaše kučice mogu dobiti posve novi izgled. Odaberite mjesto u kući gdje ćete smjestiti zoološki vrt i redovito ga gradite, održavajte, brinite o životinjama koje se tamo nalaze te osigurajte dom novim životinjama.

 

Zajedno istražujemo

Kod djece ove dobi javlja se potreba za osjećajem kompetentnosti. Djeca preuzimaju inicijativu, sve su samostalnija, žele imati veću kontrolu i donositi odluke, istražuju svoje sposobnosti i svijet oko sebe. Roditelji mogu zadovoljiti potrebu za kompetentnošću na način da potiču djetetovu samostalnost i istraživanje te pružaju mogućnosti u kojima dijete može odabrati i donijeti odluku (uzimajući u obzir da situacije u kojima dijete odabire budu primjerene njegovoj dobi). Naravno djetetu je i dalje potrebno roditeljsko usmjeravanje, granice i struktura koje mu omogućavaju da bude sigurno u svom istraživanju. Aktivnost „Zajedno istražujemo“ omogućava djetetu da razvija svoj osjećaj kompetentnosti, preuzima inicijativu, istražuje sebe i svijet koji ga okružuje.

Zajedno s djetetom izađite u dvorište, obližnji park ili u šetnju vašom uobičajenom rutom. Dijete neka bude glavni istraživač, a Vi budite njegov pomoćnik. Možete ponijeti i kutiju u koju ćete staviti zanimljive predmete odnosno blago na koje naiđete tijekom zajedničkog istraživanja, a koje kasnije možete pokazati ostalim članovima obitelji. Zajedno istražujte mjesto na kojem se nalazite (npr. što vidite i čujete, što možete opipati i namirisati, jeste li se susreli s nečim novim što do sada niste primijetili i sl.). Tijekom istraživanja brinite o djetetovoj sigurnosti, ali mu ostavite dovoljno prostora za inicijativu i ohrabrite ga u samostalnom istraživanju. Pokažite interes za ono što Vam dijete pokazuje, zajedno komentirajte što ste otkrili i pohvalite ga za ono što je pronašlo. Tko zna, možda ćete uz takvog istraživača kao što je Vaše dijete otkriti nešto novo o svijetu koji Vas okružuje.

 

Naše sigurno mjesto

Emocionalna povezanost između roditelja i djeteta se razvija i jača kroz provođenje zajedničkog vremena, uključenost roditelja u svakodnevni život djeteta te pokazivanje interesa za ono što dijete voli i što mu se sviđa. Aktivnost „Naše sigurno mjesto“ pruža upravo to, ali i mnogo više – izgradnju prostora koji je rezerviran samo za ugodne aktivnosti, pružanje pažnje, podrške i ljubavi. U svijetu užurbanosti, obaveza i briga, neka ovaj prostor bude sigurno utočište djetetu i Vama.

Pribor: jastuci, deke, stolice i ostali predmeti koji mogu poslužiti kao materijal u izgradnji sigurnog mjesta

Zajedno s djetetom odaberite gdje ćete sagraditi svoje sigurno mjesto. Po mogućnosti neka to bude dio prostorije u kojem će sagrađeno sigurno mjesto moći duže vrijeme stajati i biti vam dostupno. Dogovorite se s djetetom kako će to mjesto izgledati, hoće li to biti kuća, utvrda, dvorac, šator i sl. Prikupite sve što vam je potrebno za izgradnju i bacite se na posao! Nakon što ste izgradili svoje sigurno mjesto, unutra stavite sve ono što će to mjesto učiniti udobnim (npr. deke i jastuci) ili predmete koji su vam bitni ili potrebni za neku zajedničku aktivnost koju volite (npr. slike, igračke, knjige, društvene igre i sl.). Još samo preostaje da se udobno smjestite u vaše sigurno mjesto i zabava može početi!