Naša čarobna kutija
Rođenje djeteta i roditeljska uloga sa sobom donose brojne ugodne emocije i pozitivna iskustva, ali i nove zahtjeve i izazove što dovodi do pojave roditeljskog stresa. Uspješnost roditelja u suočavanju sa stresom utječe na kvalitetu brige o djetetu i njegovim potrebama te na razvoj odnosa između roditelja i djeteta. U prvim godinama života, regulacijom vlastitog stresa i neugodnih emocija, roditelj pomaže djetetu regulirati njegove emocije te služi kao model u učenju reguliranja emocija. Upravo zbog toga važno je osvijestiti izvore roditeljskog stresa i razviti adekvatne načine suočavanja sa stresom. U tome Vam može pomoći „Moj plan za roditeljski stres“ koji možete preuzeti ovdje.
Isto kao i roditelj, dijete također osjeća stres i neugodne emocije. Briga za djetetove potrebe, tjelesna blizina roditelja, zagrljaj, dodir i igra, umiruju dijete u stresnim situacijama. „Naša čarobna kutija“ je igra koja se usmjerava na osjet dodira, ali i ostalih osjetila ovisno o predmetima koje odlučite staviti u vašu čarobnu kutiju. Uz zajedničko druženje i istraživanje sadržaja kutije, igra potiče senzomotorički razvoj i razvoj govora djeteta te doprinosi smanjenju razine stresa.
Pribor: kutija i predmeti po izboru
U kutiju stavite do 10 predmeta po izboru pri čemu je bitno da se razlikuju s obzirom na materijal i teksturu. Ovisno o dobi djeteta predmeti mogu biti kockice, loptice, plišanci, mekani predmeti, prazne boce ili boce sa sadržajem kako bi proizvodile zvuk, maramice, vatice, šuškavi predmeti itd. Dajte si mašti na volju! Nakon što ste odabrali predmete, zajedno s djetetom istražite sadržaj vaše čarobne kutije. Možete sami vaditi predmete i jedan po jedan dodavati djetetu ili pustiti da dijete samostalno vadi predmete iz kutije. Razgovarajte s djetetom za vrijeme igre i komentirajte svaki predmet koji dijete izvadi (kako se zove predmet, kakav je na dodir, koje je boje, kakav zvuk proizvodi i sl.). Nije važno koliko dijete zna govoriti, čak i ako dijete još ne govori, imenovanjem i opisivanjem predmeta potičete razvoj govora. Dajte dovoljno vremena djetetu da istraži svaki predmet. Ako je neki predmet mekan, pomilujte dijete mekanim predmetom, ako neki predmet proizvodi zvuk, pokažite koje zvukove može proizvoditi. Mogućnosti za istraživanje i kontakt su mnogobrojne!
Zajedno slažemo
Već u najranijoj dobi dijete pokazuje svoj temperament odnosno način na koji doživljava i reagira na svijet oko sebe. Ovisno o temperamentu djeca se međusobno razlikuju po ponašanju, pa tako neka djeca mogu često plakati, a druga samo onda kada im je nešto potrebno, neka djeca se lakše, a druga teže prilagođavaju promjena u svom rasporedu, neka djeca su većinom dobro raspoloženja, a druga manje i sl. Poznavanje djeteta, njegovih osobina, karakteristika i temperamenta bitno je kako bismo mogli razumjeti djetetovo ponašanje i adekvatno odgovoriti na njegove tjelesne, ali i psihološke potrebe – potreba za pripadanjem, autonomijom i kompetentnošću. Prilike za upoznavanje djeteta se otvaraju kroz svakodnevnu interakciju između roditelja i djeteta. Igra „Zajedno slažemo“ je jedna takva aktivnost kroz koju, osim zabave i druženja s djetetom, možete naučiti i otkriti nešto novo o svom djetetu i njegovom načinu na koji vidi i reagira na svijet oko sebe.
Pribor: kockice
Ovisno o dobi djeteta, samostalno odaberite ili se zajedno s djetetom dogovorite što ćete slagati. Započnite sa slaganjem i potaknite dijete da Vam se priključi. Kod djece između druge i treće godine, javlja se potreba za autonomijom i samostalnošću stoga će djeca te dobi više pokazivati inicijativu da sama slažu, a Vi možete biti asistenti dodavajući kockice i bodreći Vašeg malog graditelja. Tijekom slaganja obratite pažnju na koji način dijete sudjeluje u igri, gubi li brzo interes, koliko je ustrajno, kako reagira na prepreke u slaganju ili kada se kockice sruše, a kako kada ih uspije složiti, kakvog su intenziteta te reakcije. Ne zaboravite pohvaliti dijete za uspješno slaganje, ali mu isto tako pružite podršku i ohrabrenje kada se kockice sruše.
Zajedno plešemo
Tijekom prve godine djetetova života razvija se emocionalna veza između roditelja i djeteta koju nazivamo privrženost. Stil privrženosti utječe na djetetovu sliku o sebi, samopoštovanje i kvalitetu odnosa koje kasnije stvara s drugim ljudima. Za razvoj sigurne privrženosti važna je adekvatna briga o djetetu i uspješno odgovaranje na njegove potrebe. Aktivnost „Zajedno plešemo“ pomaže u ispunjavanju djetetove potrebe za povezanošću i jedan je od načina na koji roditelji djetetu mogu pružiti toplinu i bliskost.
Prije početka plesa, dijete odabire pjesmu na koju će se plesati ili roditelj pušta pjesme za koje zna da su djetetu omiljene. Jednom kada krenu pjesme, mogućnosti za ples su beskonačne. Možete plesati zajedno ili odvojeno, zadavati pokrete koje će dijete imitirati ili imitirati pokrete djeteta, osmisliti zajedničke pokrete, pozvati ostale članove obitelji da se pridruže ili organizirati malo natjecanje u plesanju. Osjećaj dodira i tjelesne bliskosti, pokazivanje interesa za dijete, sudjelovanje zajedničkoj aktivnosti kao što je ples, pomažu u ispunjavanju potrebe za povezanošću i jačanju emocionalne veze između roditelja i djeteta.