Drugi set aktivnosti za djecu od 4 do 6 godina

Pričam ti priču

Pričati priču zajedno s djetetom nije samo prigoda za provođenje kvalitetnog zajedničkog vremena, već i za njegovanje komunikacije. Izgradnja odnosa u kojem postoji kvalitetna i otvorena komunikacija između roditelja i djeteta zadatak je koji traje kroz čitavo djetinjstvo i zahtjeva predanost i redovitost. Zajedničko pričanje priče znači da učimo uživati u međusobnoj prisutnosti, dok iz naše komunikacije proizlazi nešto zajedničko.

Pribor: kao inspiracija za priču mogu poslužiti igračke ili se likovi i prizori postupno mogu zajedno crtati

Pitanja igraju bitnu ulogu u životu djece. Pri tome ne mislimo samo na pitanja koja dijete postavlja roditelju, već i na pitanja koja roditelj postavlja djetetu. Zato priča može krenuti upravo od pitanja postavljenih djetetu: O čemu će biti naša priča? Kako će se zvati glavni junak? Ako je djetetu teško pokrenuti priču, roditelj može zadati okvir, na primjer: Hajdemo pričati priču o djevojčici koja je tražila blago. Jednom kad priča krene, pričati se može naizmjence – dio priče ispriča dijete, zatim nastavi roditelj i tako se kroz međusobno izmjenjivanje rađa jedna priča iz različitih glava. S obzirom na to da djeca rijetko izražavaju svoje misli i osjećaje direktno, pričanje priče je odlična prilika da to učine preko likova u priči, uz nenametljivu pomoć roditelja.

 

Šetnja šumom

Nakon prvih godina života, dijete počinje shvaćati da nije svemoćno te da je nužno prihvatiti podršku i zaštitu odraslih, prije svega roditelja ili drugih skrbnika koji se brinu za dijete. Ovakav odnos predstavlja osnovni izvor osjećaja sigurnosti i samopouzdanja za dijete, ali samo ako je bezuvjetno prihvaćeno i cijenjeno onakvo kakvo je, bez dodatnih uvjeta. U tom će se slučaju dijete rado prepustiti „pokroviteljstvu“ odraslih te će iz takvog odnosa crpiti svoj osjećaj snage, vrijednosti i sposobnosti. I tako snaga obitelji postaje izvor djetetove snage

Pribor: dovoljan je dobar par cipela za šetnju, a odlično je ako su nepromočive i otporne na gacanje po lokvama

Buđenje prirode u proljeće odlična je prigoda da obitelj provede vrijeme zajedno na zraku. Još je bolje ako to može učiniti u kakvom parku ili šumi, koji mogu postati poligon za zajedničko savladavanje prepreka. Preskakati grane i lokve, ili čak skakati preko potoka, nošeni rukama roditelja, prava je slika onoga što dječje ruke i noge mogu postići uz čvrstu podršku roditelja. Pri tome roditeljska snaga nije konkurencija djetetovim sposobnostima, već djetetu služi kao oslonac koji mu pomaže da uživa u svojoj vlastitoj snazi i sposobnosti. Poneko natjecanje dakako nije na odmet, dokle god u njemu dijete može iskusiti svoje granice, bez da se osjeti posramljeno i nesposobno. Neka se snaga obitelji očituje u zajedničkom ovladavanju šumskim terenom!

 

Opremimo junaka/junakinju

Prve odgovore na pitanje – tko sam ja? – daju nam roditelji. I to ne samo riječima, već prije svega prihvaćanjem, pružanjem zaštite, a s vremenom i izlaganjem zahtjevima koji su dovoljno izazovni da nam pomognu da rastemo, učimo i spoznajemo svoje sposobnosti.  Kakvu je sliku dijete počelo graditi o sebi, teško ćemo saznati kroz izravna pitanja. Za takvo što je igra savršen alat. Ako zajedno osmislimo junaka ili junakinju i damo im opremu koja je izvor njihovih moći, možemo stvoriti savršenu podlogu na koju će dijete preslikati svoje ideje o sebi ili pak o onome što možda osjećaju da im nedostaje da bi se osjećala snažno, sposobno ili  zaštićeno.

Pribor: plastelin, papir i bojice, različiti predmeti iz kućanstva

Osmislite zajedno junaka ili junakinju koja kreće na pustolovinu. Kako će se zvati? Kako će izgledati? S obzirom da je dijete u ovoj dobi i dalje središte svoga svijeta, na junaka će vrlo brzo preslikati karakteristike koje želi posjedovati, a roditelj mu može pomoći nadodati još poneku koja bi mu dobro došla na životnim pustolovinama. Hoće li to biti plašt za letenje preko prepreka, mač za obranu od čudovišta, dobro srce, pametna glava…? Jedno je dobro imati na umu – junakinji ili junaku ne smije nedostajati nešto ga štiti – bio to štit, kaciga ili samo kišobran koji čuva od nevremena. Junaka i njegovu opremu možete zajedno crtati, izrađivati od plastelina ili svog junaka možete opremiti opremom iz kuhinje – mačem od kuhače, kacigom od lonca ili zdjele i slično. Roditelj zatim kroz priču može novopečenoj junakinji ili junaku pružiti dostojne prepreke koje će savladavati svojim junačkim atributima.